RSS Feed

Geschiedenis Simca

Simca staat voor:

Societe Industrielle Mecanique et de Carrosserie Automobile.

Het bedrijf werd in 1935 opgericht door Teodoro Enrico Pigozzi en in het begin werd hij financieel ondersteund door Fiat- topman Giovani Agnelli.
De eerste auto die Simca in 1936 bouwde was de onder licentie gebouwde Fiat Balilla.
Na de Balilla volgde al snel de Arida 518 met een 2.0 liter motor.
In 1936 werd ook de eerste Simca 5 gebouwd, de Franse versie van de beroemd geworden Fiat Topolino.

Het is een kleine tweezitter met een 572 cc viercilindermotor.
In 1938 start de productie van de Simca 8, een vierdeurs zonder middenstijl, die gelijk is aan de Fiat 1100.
Vreemd genoeg ging tijdens de tweede wereld oorlog de productie gewoon door, ook al waren de aantallen beperkt. Simca was een van de eerste autofabrieken die na de tweede wereld oorlog direct weer auto,s konden leveren.
Ook heel bijzonder in die tijd was dat de Simca 5 en 8 met verschillende carrosserieën werden geleverd

Na de Simca 8-1200 werd de Simca Aronde geïntroduceerd.
In de jaren vijftig behoorde de Simca Aronde (1956-1962) tot de meest verkochte Franse personenwagens. Simca had zich los gemaakt van Fiat en direct een succesnummer gebouwd. De topsnelheid van deze auto was 120-145 km per uur.
In totaal heeft Simca 1.014.355 auto in verschillende uitvoeringen gebouwd.

Na de Simca Aronde kwam de Simca 1000 uit.( 1961-1968)
Ook wel in de volksmond het koekjesblik genoemd.
Dit vanwege zijn vierkante vorm. De auto werd in december 1961 geïntroduceerd in Nederland en werd direct een succesnummer.
Je ziet nog regelmatig een Simca 1000 op de Nederlandse wegen.

De opvolger van de Aronde, de 1300 – 1500 serie, werd in mei 1963 voorgesteld.Het nieuwe topmodel, de 1500 was in het begin van 1964 leverbaar.
Ook deze modellen deden het goed en leverden een verdere bijdrage aan het succes van het merk Simca in Nederland.

In de jaren zeventig kwam het merk Simca in grote problemen en ging het een fusie aan met het Amerikaanse merk Chrysler. De eerste Chrysler-Simca was de 1307/1308-serie. Dit was een sportief gelijnde en snelle, maar ook uitzonderlijk ruime en practische auto. In 1976 werdt dit model auto van het jaar.

Na de 1301/1501 werd de Horizon gepresenteerd. Ook deze werd auto van het jaar.
De auto was zeer populair, mede omdat met de oude (destijds) typisch Franse kwaliteitsproblemen (de roestduivel en de startproblematiek) hard was afgerekend.
Het was een auto zonder veel problemen.
Omdat de financiële problemen mede door de economische situatie van die dagen niet werkelijk konden worden opgelost, bleef de 1100 zonder echter opvolger, wat de positie van het merk zwaar aantastte: andere merken hadden inmiddels wel moderne kleintjes.

Eind jaren zeventig-begin jaren tachtig kwam het merk Simca in handen van Peugeot, die het merk onmiddellijk omdoopte in Talbot. Talbot was een oude merknaam, die zowel in Frankrijk als in Engeland bekend was.
De Simca 1307/1308 werd voorzien van een nieuwe neus en ging verder door het leven als Talbot 1510 en van deze 1510 werd vervolgens een sedan-versie gemaakt onder de zonnige naam Solara. De Solara was bijzonder populair, wat niet kan worden gezegd van de Tagora, waarmee Talbot een kansje wilde wagen in de hogere klasse.

Toch kon Talbot niet op tegen de grote merken Citroen en Peugeot. Eind jaren tachtig verdween de merknaam Talbot definitief.