De Simca 8 sport is een typische Franse wagen in een Italiaanse Haute courture die behorend tot de sportklasse.
De voor in het chassis geplaatste, met water gekoelde, 4 cilinder, 4 takt kopklepmotor in lijn, heeft een inhoud van 1221 cm3 en drijft de achterwielen aan. De voetrem werkt hydraulisch op de voor en achterwielen, de handrem mechanische door middel van een poelie op de cardanas.
Carrosserie
De carrosserie is een geheel stalen, niet zelfdragende carrosserie met aangebouwde kofferruimte die van buitenaf bereikbaar is.
Er bevindt zich in de kofferruimte een speciaal mechanisme voor het naar buiten schuiven van het reservewiel. Ook bijzonder zijn de portieren zonder middenstijl bij het sedan model. De Simca 8 heeft ventilatieraampjes in de voorportieren, doorlopende bumpers en extra grote sierdoppen.
Elektrische uitrusting.
De Simca 8 Sport heeft losse koplampen met gecombineerde stadslichten. U vindt de parkeerlichten achter aan de carrosserie boven de achterschermen. Hij heeft dubbele achterlichten, nummerplaatverlichting in combinatie met stoplicht en richtingaanwijzers die ingebouwd zijn.
De Simca 8 sport heeft een enkele claxon en dubbelwerkende ruitenwissers.
Motor & vermogen
|
Motortype: |
met water gekoelde 4 takt kopklepmotor in lijn. |
Cilinderaantal: |
4 |
Boring en slag: |
72x75mm |
Cilinderinhoud: |
1221 cm3 |
Compressieverhouding: |
7,8:1 |
Verhouding slag en boring: |
75 x75 mm |
Zuigoppervlakte: |
niet bekend |
Inhoud verbrandingskamer: |
61.3-62.5 cm3 |
Hoogte cilinderkop: |
89.7 mm |
Fiscaal vermogen: |
12 pk |
Maximaal vermogen: |
40 pk |
Werkdruk: |
8.5 pk bij 2800 toeren |
Max. koppel: |
8.2 mg bij 2800 toeren |
Compressiedruk: |
7.6 kg/cm2 |
Pk/l: |
32.76 |
Maximaal zuigsnelheid: |
10 m/sec |
|
Elektrische
|
Elektrische installatie: |
12 volt |
Accu: |
12 volt-45 Ah |
Starter: |
12 volt, merk Paris- Rhone, type D9L1 of Marchal type Q2 R7 |
Stroomverdeler: |
Merk RB type GV4 |
Bougies: |
Merk Marchal type CR 35 of merk Eyquem type 122 |
Dynamo : |
12 volt, 3 borsteldynamo, merk Paris-Rhone type G 11A39 |
|
Maten en gewichten.
|
Wielbasis: |
2.420 m |
Spoorbreedte voor: |
1.231 m |
Spoorbreedte achter: |
1.226 m |
Totale lengte: |
4.100 m |
Totale breedte: |
1.550 m |
Totale hoogte: |
1,300m |
Grondspelling: |
0.185 m |
Draaicirkel: |
8.700 m |
Bandenmaat: |
5.00 x 15 of 5.25 x 15 |
Gewicht: |
900 kg |
Maximaal vermogen: |
40 pk |
Werkdruk: |
8.5 pk bij 2800 toeren |
Max. koppel: |
8.2 mg bij 2800 toeren |
Compressiedruk: |
7.6 kg/cm2 |
Pk/l: |
32.76 |
Maximaal zuigsnelheid: |
10 m/sec |
|
Algemeen.
|
Brandstofverbruik: |
1: 12.5 kg (constant 40 km per uur) |
Olieverbruik: |
0.2 liter op 100 kg |
Remvermogen: |
88 % bij 50 km /h |
Maximale snelheid : |
135 km /h |
Kruissnelheid: |
100 km /h |
Actieradius: |
385 km (normaal) |
|
Onderhoud.
|
Inhoud carter: |
2.8 liter, SAE 40 (bij +10 tot +35). |
Oliepeil: |
Links onder de motorkap |
Olie aftapplug: |
midden onder de carter. |
Olie verversen: |
als de olie warm is, na het verversen oliedruk controleren. |
Oliefilte: |
aan de rechterzijde van de motor, filter reinigen met benzine. |
Versnellingsbak: |
inhoud 1 liter, SAE 90 |
Achteras: |
inhoud 0.8 liter, SAE 140 |
Koelsysteem: |
Inhoud radiator 7 liter, vuldop links boven. |
Brandstofsysteem: |
Inhoud tank 35 liter, vuldop achter in de bagageruimte |
Luchtfilter: |
Aan de rechterzijde van de motor, filter reinigen met benzine. |
|
|
Bijzonderheden. Het is van groot belang dat u, naast regelmatig onderhoud, u auto regelmatig smeert. Hier vindt u een smeerschema .
|