RSS Feed

Simca 8 kopen?

Een oldtimer aanschaffen is niet gemakkelijk. Moet u hem nu kopen of niet?

Het blijft altijd weer een moeilijke vraag die je jezelf kunt afvragen. Toch hoeft het niet zo moeilijk te zijn. Een goede voorbereiding neemt veel zorgen bij u weg.
Doormiddel van deze site geef ik u enkele tips waar u als oldtimerliefhebber op kunt letten. Door u toekomstige oldtimer op deze punten te controleren krijgt u een beter beeld van de oldtimer, dus ook een beter gevoel over de aankoop..
Het geeft natuurlijk geen garantie dat u een goede oldtimer koopt!

Aankooptips Oldtimers.

  •  Bulten op de lak, dit duid over het algemeen op plamuur plekken.
  •  Motor mag niet blauw roken bij starten en optrekken, dit duid over het algemeen op olie gebruik.
  • Geen waterdamp uit uitlaat als motor warm is, anders kan dit duiden op een lekke koppakking
  • Dragende delen zoals: draagbalken, bevestiging, ophanging, etc mogen niet verrot zijn
  • Chassis nummer, deze staat meestal voor onder de motorkap,moet overeenkomen met het nummer op het kenteken bewijs. Wanneer het nummer in de auto afwijkt van het nummer in de papieren: niet kopen, de auto kan niet eens worden goedgekeurd
  • ls er tijdens het stationair draaien de motordop er afgedraaid (van bijvullen motorolie) dan is er te veel overdruk, dan mogelijk kans op schade in de motor!!
  • Kleurverschillen. Deze kan je vinden op niet gauw geziene plekken, bijvoorbeeld onder isolatie bij motorkap, deurranden, afdekplaten, raamrubbers etc.
  • Let bij de bodem op “builen” in een eventuele bitaclaag; hier kunnen flinke roestplekken onder verborgen zitten. Kijk vooral ook naar de voorste hoeken onder het motorcompartiment. Controleer de bodem ook aan de binnenkant, verwijder hiervoor de matten
  • Kom je veel tectyl tegen dan moet je oppassen! Wellicht wordt geprobeerd de nodige ellende aan het zicht te onttrekken. En dat geldt natuurlijk zeker als de tectyllaag zo vers is dat je deze als het ware nog prima kunt ruiken.
  • Controleer de aandrijfassen. Deze zijn goed te controleren tijdens een proefrit. Let bij het wegrijden en het rustig nemen van wat scherpere bochten op vreemde (knarsende of rammelende) geluiden, rem ook op de motor af en geef dan flink gas, ’n flinke schok in de aandrijving is dan een bewijs te meer voor versleten aandrijfassen.
  • Maak als het mogelijk is een proefrit.
  • Maak een noodstop bij 40 à 50 km per uur en als de auto zijn rechte spoor blijft volgen, zit het bij de remmen wel goed.
  • Zoek ook rustig een wat slechter wegdek op, een klinkerweg bijvoorbeeld, en luister daar goed naar wat de auto je vertelt, een slechte ophanging verraadt zich op zo’n wegdek vanzelf door ongewenste bijgeluiden te laten horen.
  • Aan een opmerking als ‘auto staat geschorst’ heb je niets. Zodra het kenteken wordt overgeschreven vervalt de schorsing. Een geschorste auto is een veeg teken dat de auto lang heeft stilgestaan
  •  Wees niet bang voor het kopen van een auto op Buitenlands kenteken. Bij een auto in goede staat en met buitenlandse papieren erbij is het verkrijgen van een Nederlands kenteken geen enkel probleem. Belangrijk is dat je een buitenlands document hebt waaruit het bouwjaar blijkt. Voordeel van deze gang van zaken is dat de auto meteen een personenauto-kenteken krijgt.
  • Controleer de koelvloeistof op kleur, een oranje kleur betekent roest.
  • Kijk onder en rond oliedop,vuil betekent overdruk en dus slijtage van de motor.
  • Kijk in het handschoenen kastje, een handje vol zekeringen kan duiden op regelmatige kortsluiting.
  • Let op het chroom werk, opnieuw verchromen van bumpers e.d is een kostbare zaak.
  • Meet de wielbasis nauwkeurig op,wanneer deze niet gelijk is de auto mogelijk krom.
  • Oriënteer u op de prijs, informeer bij de diverse merkenclubs of in de in speciale klassieker almanakken.
  • Het allerbelangrijkste: controleer of onderdelen nog te krijgen zijn!!

Dit zijn natuurlijk niet de enigste factoren waar u op moet letten, maar als dit er al goed uitziet dan ben u al een heel eind op de goede weg!

Veel succes met het maken van u keuze.